Pindakaas of -Kans - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Pindakaas of -Kans - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Pindakaas of -Kans

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

09 Oktober 2006 | Nederland, Amsterdam

In het boek het Parfum, van Susskind, heeft een man in Parijs in ongeveer 1700 geen lichaamsgeur. Honden lopen van hem weg, omdat ie angstaanjagend,is. Maar hij kan zelf bijzonder goed ruiken. In Parijs stonk het toentertijd: afval werd zo uit de huizen op straat gekieperd. Mensen ruften een uur in de wind. En dat werd verhuld door parfums. Gemaakt van bloemen en van kliersappen uit beesten, bijvoorbeeld Muskus. Die man leert parfum te maken en gaat jonge vrouwen vermoorden omdat die zo lekker ruiken. Uit hun huid haalt hij dan het extract voor parfums.
Zeer intrigerend boek. Is nu verfilmd. Ik wil hem graag zien en vraag me af hoe je een geur kan verfilmen. Ik ben ooit naar een museumexpositie over geur geweest. Daar kon je telkens laatjes opentrekken en dan rook je een geur. Fascinerend.

De aantrekkingskracht tussen mensen schijnt heel erg op lichaamsgeuren te berusten. Ik heb ooit een relatie uitgemaakt omdat ik bij nader inzien niet tegen diens lichaamsgeur kon.

Planten hebben natuurlijk geur. Want geur is een feromoon voor insecten. Insecten komen op die geur af en bevruchten zo de planten. Geur is dus essentieel.
Nu bloeit bijvoorbeeld de Cimicifuga purpurea. Even onder je neus houden. Je weet niet wat je ruikt.
Iedereen kent natuurlijk de lavendel, die vroeger tussen het linnengoed werd gelegd. Of de Lieve Vrouwe Bedstro, voor tussen het stro van je matras. Viooltjes geurden en brachten zo een boodschap door. Rozen geuren uiteraard naar liefde, enzovoorts.

Soms zijn er planten met een bijzondere, of pregnante geur.
Zo is de Geranium maccrorrhizum, roze, mooi aaneengesloten blad, in de herfst naar rood verkleurend. Prima bodembedekker. Maar hij heeft een bijzondere geur, en ik weet niet of ik die lekker vind. Maar die geur is wel kenmerkend voor de tijd van het jaar: voorjaar. Dus roept die geur voorjaarsassociaties op.

En zo heb je de Kansenboom die ik hardnekkig de Pindakaasboom noem: de Clerodendrum trichotomum fargesii. Prachtige rode bloemen met een paarse parel er in. Als je de blaadjes breekt en er aan ruikt, ruik je een geur die sommige mensen smerig vinden en anderen gaan er van kwijlen en benoemen het als pindakaas. Stel voor dat je in een jungle van tuinen bent verdwaald, de weg kwijt, de uitgang is door nachtmerries versperd. Je hebt honger, wat doe je dan? Dan ruik je aan de pindakaasboom en dan vult je maag zich en kan je weer verder. Tot je de uitgang weer vindt.

  • 11 Oktober 2006 - 07:14

    Manuela:

    Hoi Claudia, ik heb een vraagje aan je. Zou je contact met me willen opnemen via info@bepster.com?

    Alvast bedankt, Manuela

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 168894

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: