Vreemde vogels naast voortrazende vrachtwagens - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Vreemde vogels naast voortrazende vrachtwagens - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Vreemde vogels naast voortrazende vrachtwagens

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

21 Maart 2007 | Nederland, Amsterdam

Er zat een Patrijs op mijn terras: pal voor de openslaande deuren. Een bolle grijsbruine vogel, zo groot als een kleine kip. Ik keek perplex naar haar, door mijn hoofd schoot alleen: waar is de hond, die moet er niet bij! De vogel keek terug. Waarschijnlijk verbaast dat dit niet de plek van zijn nest was.

De laatste tijd kom ik ze steeds vaker tegen: een koppel van vier Patrijzen. Ongetwijfeld nestelen ze ergens in het dennenbos, ofschoon ik er ook eentje onder de Buxusbol op het terras bij de vijver vond. Als die daar maar geen nest gaat beginnen.

Ook val ik, als ik een hoekje omga in mijn tuin, redelijk vaak in de armen van een fazantenhaan. Persoonlijk val ik liever in de armen van een andere haan. Maar deze is wel prachtig mooi rood en zwart. Met een wat verontwaardig gekakel maakt hij zich tussen de stuiken uit de voeten.

En dat alles in een tuin die 6 jaar gelden nog niet bestond. Toen was er alleen weiland. Tussen de provinciale weg, waar vrachtwagens en bussen over razen en ons huis. Wat kan begroeiing schelen als je vogels in de tuin wilt.

Uiteraard hebben we er wel het nodige aan gedaan. Een strook van 5 meter breed bosplantsoen geplant langs die drukke weg. Een enorme hoeveelheid struiken en bomen in de tuin gezet. Vooral veel Nederlandse inheemse struiken. Daar zitten tenminste bloemen en zaden aan waar Nederlandse vogels van eten. Meidoornhagen (wel even gecheckt of er geen ziektes in dit deel van het land voorkomen die daarin gaan zitten) en een heel dennenbosje geplant. Heggen gevlochten. En vooral: niet netjes zijn!

Alle gesnoeide takken komen in hopen langs de randen van het perceel, of liggen kriskras in dat bosplantsoen. Ideale schuilgelegenheden en nestelgelegenheden. En het werkt! Ik ben geen vogelaar. Voor mij zijn ze op afstand unidentified flying objects. Maar het aantal soorten dat zich in die paar jaar in de tuin ophoudt is heel groot. P. heeft zelfs een ijsvogel gespot en daar ben ik berejaloers op. Maar ik maak ’t die prachtige blauwe vogel gemakkelijk: ik snoei de wilg naast de vijver zo dat er net een mooie tak over het water welft. Kan ie lekker op gaan zitten en naar visjes loeren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 509
Totaal aantal bezoekers 168862

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: