Ter Leringhe ende Vermaeck - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Ter Leringhe ende Vermaeck - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Ter Leringhe ende Vermaeck

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

02 Februari 2007 | Nederland, Amsterdam

De groenstudent die de hagen snoeide had geweldige apparatuur. Zo’n heggenschaar op een steel die in een hoek gezet kon worden. En dan op benzine, zodat je niet met electriciteitsdraden hoefde te sjouwen. Wij hebben wel een heggenschaar, zo eentje van de Gamma. Met twee haspels elektriciteitssnoer erbij, zodat je precies tot het uiterste puntje van de tuin kan gaan. Al een paar keer heb ik dat snoer doorgesneden met alle stroom- en stoppenuitval van dien. Nee, een benzine heggenschaar lijkt me het einde. Alleen, die is zo zwaar dat mijn schouders natuurlijk daar weer last van gaan hebben. Dus een jongen met een benzineapparaat, dat is het einde.

Hij was ijverig aan het snoeien. Veilig uitgedost met een speciale broek aan, waar de heggenschaar, als die uit z’n handen zou vallen, direct op zou afketsen. Met gehoorbeschermers en met een veiligheidsbril op. Die laatste had hij nog uit het leger en kon granaatscherven tegenhouden, zei hij.

Ik kon natuurlijk niet achterblijven en trok mijn laarzen aan, pakte de Stihl-bosmaaier uit de schuur en ging de dode platenresten te lijf. Van boven naar beneden telkens een kopje kleiner maken, zodat de korte stukjes dode stengels mooi als verteerbare resten tussen de planten zouden blijven liggen en verteren. Earpax wattebolletjes in mijn oren tegen het lawaai. Maar geen veiligheidsbril op, want: ik had toch al een bril op nietwaar?

Tot. Pats, een dikke kluit, ik dacht aarde, knalde in mijn oog. Bosmaaier uit, van de haak van de draagband gewurmd. Gaat dan natuurlijk van geen kant. Gauw naar binnen met een brandend oog. Onder de stromende kraan, oog zoveel mogelijk opengesperd.
En toen pas zag ik het: het gat in mijn bril. Zo groot als een ouderwets dubbeltje, met scherfjes naar alle kanten. Onder een schelle lamp kon ik de scherfjes glas nog onder mijn ooglid zien zitten. Niks geen aarde: een kluit glas in mij oog!

Maar gelukkig: mijn oog is nog heel. De bril heeft een schade van 316 euro.
Ter leringe ende vermaak: zet altijd een veiligheidsbril op. Ook over je eigen bril heen!

  • 04 Februari 2007 - 10:51

    Pieter:

    Ook leuk haha.

    Dat is wat anders dan een baby die, op het moment dat de luier UIT is, denk ik ga nu plassen.

    Groetjes, Pieter.

  • 14 September 2009 - 11:53

    Jos:

    Voor de stihl bosmaaiers zijn ook heggeschaar attachments te koop.
    Als je met de rug problemen denkt te krijgen heeft husqvarnar bosmaaiers en heggescharen met de motor op de rug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 168863

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: