Asters en grassen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Asters en grassen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Asters en grassen

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

02 Oktober 2006 | Nederland, Amsterdam

Hoei, het wordt herfst: de walnoten ratelen op het dak van de auto. De Dahlia’s verzuipen in de slagregens. Nog even, nu het nog kan, genieten van de herfsttuin.

Ik heb een hele mooie herfsttuin. Al zeg ik het zelf. Bij de meeste mensen bloeit er niks meer na 1 oktober, maar mijn tuin is echt een feest. Heldergele Helianthemum Lemmon Queen, prachtige grassen van supergroot en zilverwit tot donkerrood en heel klein. Maar vooral pluizig en transparant. En dan vooral: de asters. Van hemelsblauw tot helderroze, van paars en wit naar donkerrood. Woekerende randen en sierlijk buigende, zich uitzaaiende pollen.

Ik vind ze geweldig. De bijen ook: het is een gezoem en gewriemel. Wil je les in welke soorten bijen er allemaal bestaan, van gekweekte uit een bijenkast tot aard-, grond-, boom- of andere wilde bijen: ga met je neus boven een aster hangen en je ziet ze.
En niet flauw doen dat ze zullen steken. Belachelijk: bijen steken niet, tenzij je ze doodknijpt. Ik steek ook als je me doodknijpt.

Bij de Immenhof, bijenkwekerij in Heumen, kan je bijen aaien. Dat heb ik geschreven in een persbericht voor de Nazomerfair en hordes mensen zijn komen kijken: iedereen wilde bijen aaien. En echt: dat zijn zulke niet-agressieve bijen dat je je hand op de bijen kan houden die op een raat lopen. Je voelt iets zachts, heel warms en wriemelends. En zolang je niet knijpt steken ze niet. Anders dan wespen: als je die te dicht benadert dan komt er een wachter die je achternagaat hoe hard je ook rent en die steekt: feilloos en precies. Had je maar niet met je snufferd te dicht bij zijn territorium moeten staan. Helaas zet een wesp geen bordjes neer.

Maar terug naar de Asters; je hebt ze met de meest fancy namen: Andenken an Alma Pötschke, Novii- Belgii, Little Carlow etc etc. Maar als ik naar mijn tuin kijk, zie ik steeds meer spontaan opgekomen, zelf uitgezaaide asters, die kleuren hebben tussen alle kleuren die er al stonden. Met andere woorden: die bijen hebben hun werk goed gedaan: lekker honing gesnoept en by the way nog wat bevrucht. Met allerlei kleuren tot gevolg. Ik ben geen kweker, dus ik verzin geen fancynamen. Kom gewoon naar de stekkendag op 28 oktober en ik spit je de meest mooie kleuren uit. Zonder naambordje, maar wel mooi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 169030

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: