Geel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Geel - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Geel

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

18 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Ik snap niet wat mensen hebben tegen geel in de border. “Oh, nee, geen geel”, roepen ze. En dan hebben ze alleen borders in zachtroze en blauw. Zoooo saaai. Zooo netjes. Zoooo daar-kan-je-geen-buil-aan vallen.

Nee dan geel.

Ik heb een tuinkamer met geel. Een grote cirkelvormige tuinkamer met in het midden een ronde cirkel van kruip-rozen die van oranje geel naar lichtgeel verkleuren. Dat is voor kruip-rozen een aparte kleur: geel.

De cirkel is ingedeeld in vier kwadranten: groengeel, lichtgeel, felgeel en abri-koosgeel.
De groengele sector staat b.v. vol met euphorbia's en met de gele hop die in de groene haag klautert. Er is ook een groengele braam, met zilverwitte takken.

De lichtgele sector beval veel daglelies, en gele Phlomissen.
De knalgele is weelderig knalgeel door zich rondzaaiende maskerbloem, en gele kaarsige Eremurussen.

De abrikoosgele is moeilijk: het is meer een mengeling van bruinbladige planten en oranje en gele bloemen. Echt abrikooskleurige bloemen zijn er weinig. Ja, een paar rozen. Maar verder? Wie kan me wat hints geven?

Al met al is deze tuinkamer, zeker nu in juni, een heel dik feest. Het straalt je tegemoet. Ben je wat depri, toe aan vakantie, dan ga je maar een paar minuten in de gele tuinkamer zitten. Daarna horen we allerlei Mexicaanse klanken van die kant komen.
Zeker weten.

  • 21 Juni 2006 - 07:29

    Lily Frederix:

    wat dacht je van Buddleja weyeriana 'Sungold' en Alchemilla erythropoda (dwergvrouwenmantel). Het is inderdaad een moeilijke kleur. Dit waren de enige die ik in mijn tuin kon vinden m.u.v. rozen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 168916

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: