Nederlandse wijn - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Nederlandse wijn - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Nederlandse wijn

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

17 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Een kurkentrekker is een hele ingenieuze uitvinding. Bestaat pas 300 jaar. Daarvoor duwde men de kurk tot halverwege de fles. Kreeg je ‘m er ook zo weer uit. Vroeger had je ook andersoortige flessen. B.v een Kattenkop: een half buikflesje. Kurkentrekkers kunnen zo klein zijn als een theelepeltje of zo groot als een computermeubel. Ik zag het het in het Wijnmuseum te Arnhem (www.wijnmuseum.nl). Na het museum een wijnproeverij van 12 uur s’middags tot ongeveer 14.00 uur. Doet je behoorlijk vrolijk boodschappen doen in het Arnhemse winkelhart.

Sinds vorig jaar groeien er 100 wijnstokken op ons land. Van de blauwe druif de Regent. Dus je krijgt rode wijn als je de velletjes er in laat en witte als je ze eruit laat. De Regent is een goede wijnstok voor de Noordelijke streken: meeldauwresistent en heel langzaam rijpend, past bij onze lage temperaturen. De wijnstokken mogen 4 jaar geen druiventrossen dragen, want dat kost te veel energie. Die energie kan beter geïnvesteerd worden in het wortelgestel. Stel je voor dat een pas getrouwde dame de eerste 4 jaar geen kinderen mag baren omdat haar heupen eerst wat kloek moeten worden.

Helaas zie ik nu, half juni, nog geen enkele druiventros. Hoe kan dat nu? Misschien toch een nachtvorstje rondom of de IJsheiligen? Jonge knoppen hartstikke doodgevroren. Hadden we moeten benevelen: door een ijslaagje zorg je dat de knoppen van bloemen niet bevriezen.

Iedere wijnrank mag uiteindelijk maar 2 druiventrossen rijpen. Nu en For Ever. En die 2 leveren dan 1 fles wijn. Dus als alles goed gaat hebben we straks 100 flessen wijn per jaar. Dat is een fles op 3.65 dag. Beetje weinig. Kan ik niet veel mensen bij uitnodigen. Maar: je moet nooit slaaf worden van een wijnsoort, hoorde ik vandaag: vooral veel experimenteren. Bij de Aldi, de Lidle, de Hema en de AH zoeken naar leuke partijtjes die weg moeten, dus in de aanbieding maar oo zo mooi zijn. Vooral zoeken naar het jaar 2005. Was een goed jaar. Ik kan het me niet meer herinneren, maar een wijnfanaat wel.

En dan een beetje walsen met de wijn in het glas en een beetje pruttelen met wijn en lucht in de mond. Zo hoort het. Dus voor vaderdag een kurkentrekker gekocht.