To moss or not to moss - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu To moss or not to moss - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

To moss or not to moss

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

12 April 2006 | Nederland, Amsterdam

Vercituceren of verticuteren: wat een vreselijk woord. Wat betekent het eigenlijk: alles wat Vert: groen is, weghalen?
Voor het eerst in mijn leven heb ik, of eigenlijk mijn partner P., geverticuteerd. Voor een tuinliefhebber een soort schande, want dit hoort tot de dagelijkse Zen or the Art of the grass maintenance.
Ik heb dan ook mijn partner uitgeroepen tot grasmanager. Hij is vanaf nu verantwoordelijk voor het gras, wat hij zelf behoorlijk dubieus vindt. Maar af en toe moet je een man wat leiderschap gunnen, niet?
We hebben een verticuteermachine gehuurd met hulpmotor. Een behoorlijke krachtige motor, dus mijn partner heeft in no tempo de hele 1 ha geborsteld en losgerateld. Af en toe zag ik een figuurtje voorbijvliegen, hangend achter die machine die er bijna met hem vandoor ging. Aan het eind kon hij alleen maar: Bier! hijgen.
Dus nu zijn alle paden bedekt met een viltig dekbed van losgewoeld mos en gras. Ik ben benieuwd of dat nog bij elkaar geharkt wordt en op de composthoop wordt gedumpd, maar, hem kennende, zal zijn filosofie zijn, dat we 't maar moeten laten liggen: composteert vanzelf.

Over 2 dagen is hier stekkendag. Als het regent zitten we in een modderpoel. Als het droog is en waait, dan hangen de slierten mos in ieder kruin. Ben benieuwd.