Bijgoed of Bijkwaad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Bijgoed of Bijkwaad - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Bijgoed of Bijkwaad

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

11 April 2006 | Nederland, Amsterdam

Op weg van werk naar huis kom ik vaak langs een nieuw aangelegd parkje. In plaats van hagen zijn daar grassencorridors gemaakt. Grassen van zeker 2 meter hoog. Heel interessant. Doet wat Duits aan, of heeft Piet Oudolf hier wat mee te maken?
Nu, begin april, zie ik vlakken van samen wel 200 meter lang van lichtblauwe
Chionodoxa forbesii, gemengd met witte Tulipa turkestanicaa: mooi!!
Dat is het prachtige effect van bijgoed.
Bijgoed is net zoiets als, ik meen in de bijbel: een bijvrouw. Ze is alleen voor de lol, niet officieel, dus je hoef je niks van haar aan te trekken. Eenmaal raden welk geslacht de term bijgoed heeft bedacht.
Bijgoed zijn dus die kleine bolletjes, die niet officieel tot DE bollen horen: tulpen, hyacinthen en narcissen. Maar geloof me, je kan beter bijgoed hebben dan die grote doorgefokte, eenmaal bloeiende, in de zomer weer op te rooien, dikke bollen van de markt.
Zaai bijgoed. Met gullen hand. En het liefst in leuke kleurcombinaties.
Veel te duur? Ja, als je van die piepzakje van de Intratuin koopt. In het verkeerde jaargetijde: aanbieding: bollen voor de helft van de prijs! Uitgedroogd en veel te laat.
Wat je moet doen, is als volgt: je bestelt de catalogus van Verberghe (www.verberghe.nl)en je vraagt naar de hovenierscatalogus. Want: een echte tuinierder is op hetzelfde niveau als een hovenier, toch?
Daar staan bollen en bolletjes in: om te snoepen en veeeel goedkoper. Alleen: je moet er dan wel 100 gelijk van bestellen. En dat moet ook, zeker van bijgoed. Ik zag op de sneeuwklokjesfair in de Boschhoeve dames trots weglopen met een potje waarin een of twee bloeiende Puschkinia libanotica bolletjes zaten voor, echt!: € 3,50 terwijl je die in de herfst voor pakweg: € 8,- per 100 kan kopen.
Het voordeel van bijgoed is: bloeit vroeg, vermeerdert zich en je hoeft het nooit zomers op te rooien. Eenmaal planten, lekker laten staan. Heerlijk toch?

En dan leuke combinaties maken, hè
Bijvoorbeeld die Chionodoxa forbesii met Tulipa turkestanica: wit met blauw.
Of Scilla siberica met van die heel vroege kleine narcissen: bv Narcissus tete a tete of februari gold. Of roodpurperen Corydalis met Helleborus orientalis en daaronder de rode gewone Lamium. Bloeit allemaal tegelijkertijd en kleurt heel erg mooi.
Of Tulipa Turkestiana met Forsythia, Of Scilla met Forsythia, of roze Chionodoxa forbesii "Pink Giant" met heel lichtblauwe Puschkinia libanotica (foto).

Als je nu denkt: kan wel, maar ik zou me absoluut niet kunnen voorstellen hoe deze bloemetjes eruit zien, vraag dan de catalogus aan van Bakker (www.Bakker-Hillegom.nl) aan. Dan krijg je voortaan om de 3 weken ongeveer een nieuwe catalogus en bij al je bestellingen vreselijk kitscherige en niet werkende kado'tjes, die goed zijn voor de Bingo. Maar eerlijk is eerlijk: je kan veel zeggen over Bakker maar ze zijn in twee dingen sterk: struikjes op stam voor kleine tuinen en combinaties van voorjaarsbollen. Daarvoor hoef je niet naar de Keukenhof (hoewel dat om andere redenen natuurlijk heel aangenaam is). Ik heb nu bv een combinatie van witte crocussen met kleine tulpjes "Scarlett Baby", inderdaad opvallend. En in de catalogus staan allemaal kleurenfoto's, soms wat erg bijgekleurd. Daar leer je vlug uit hoe al die bijgoedbolletjes er in de bloei uitzien.

En als je je echt eens in speciale bloembollen wilt verdiepen: koop de geïllustreerde Bloembollen encyclopedie van Hanneke van Dijk: o.a 12 sneeuwklokjes variëteiten, 17 blauwe druifjes: zoveel bijgoedsoortjes heb ik nog in een boek niet gezien.