Helpen Koi-Karpers tegen eenzaamheid? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Helpen Koi-Karpers tegen eenzaamheid? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Helpen Koi-Karpers tegen eenzaamheid?

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

13 April 2006 | Nederland, Amsterdam

De afdeling Groei& Bloei Nijmegen had een lezing georganiseerd over: Vijvers en de planten en dieren daaromheen en d'r in. Ik ben verantwoordelijk voor de perscontacten en dacht als experiment de pers maar eens te prikkelen met het persbericht: Helpen Koi-Karpers tegen eenzaamheid?
Helaas: het heeft in geen enkele krant gestaan en is bij mijn weten niet op een lokale radio vermeld.
Desondanks een volle zaal belangstellenden en een heel goede lezing van Frans van de Graaf. Zeer puntig, zeer deskundig. Ik weet nu wat die supergrote dikkopjes van 5 cm dikte in de vijver zijn: even had ik nl het idee dat ik per toeval groeihormonen in de vijver had laten weglekken. Ook weet ik dat ik minstens drie keer per jaar te water moet, zonder schoenen, anders duw ik steentjes door de folie, om de zaak te schonen. Dus binnenkort: een rillende waternimf.

De lezing ging zowaar ook, naast over vele ander vissen en amfibieën, over Koi-Karpers. Of beter gezegd: Koi. Want Koi betekent karper en Karper-Karper is wat te veel van het goede.
Niet dat ik van Koi houd. Voor mij zijn ze ongeveer wat de SUV voor automobielen is: TE.
Waar ligt dat aan?
TE groot: nou, ik heb zonder bezwaar een aantal eiken geplant in mijn tuin en die worden groot!
TE on-Nederlands, te allochtoon? Wat denk je van een Leycesteria formosa, komt uit Formosa. Een Geranium tibetanicum. Komt uit Tibet. Een Tulipa turkestanica, Komt uit…..
TE fel gekleurd; moet je mijn rood-paars-bruine border eens zien, nog erger.
Ik denk: te gevlekt; net alsof ie aan een schimmel lijdt. Net zoals een klein shubunkin-visje, die juist zo goed is voor vijvers, want hij woelt niet. Ook zoiets waarvan ik denk: die is ziek. Trouwens, net als een witbonte of geelbonte struik. Denk ik ook aldoor: rooien die hap. Voor het te laat is.

Maar let wel: de helft van die Nederlandse vijverbezitters geeft handenvol geld uit aan Koi. In onze buurt is deze week een vijver leeggeroofd met 5 Koi van elk € 6000,-. Dat is dus samen zeker tweemaal het jaarsalaris van de eigenaar. Ik leed met hem mee.

Goed: rest dus de vraag: helpen Koi tegen eenzaamheid? Ik denk het wel.
Ze schijnen zelfs een aaibaarheidsfactor te hebben. Ze duiken op als je ze roept. Ze komen uit je hand eten. En ze hebben van die lieve zoenlippen.
Ik denk dat, in het kader van de vergrijzing, we het houden van Koi moeten bevorderen. Het schijnt dat mensen in bejaardentehuizen geen poes of hond meer mogen houden. Die geven maar haren, die moeten uitgelaten worden anders schijten ze de boel onder. Vreselijk voor die grijsaards.
Dus: waarom laten we die steeds talrijker wordende oudjes niet een Koi op hun balkonnetjes laten houden? Niks geen haren, uitlaten of afvalexcrementen.
Misschien kan het nieuwe zorgstelsel het vergoeden?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 169001

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: