Kerstboom eruit, Nieuwjaar erin? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Kerstboom eruit, Nieuwjaar erin? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Kerstboom eruit, Nieuwjaar erin?

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

29 December 2006 | Nederland, Amsterdam

Een hekel heb ik aan kerstbomen die tot in januari hun naalden laten vallen. Of raamkozijnen die nog tot mei vol in de lampjes zitten.
Nee, alles heeft zijn eigen sfeer. Op Sint geen Kerstman die in Naaldwijk per boot aankomt. Dat moest per wet verboden worden. De Kerstboom pas na mijn verjaardag en voor Oud en Nieuw eruit. En geen bloeiende tulpen op Oud en Nieuw. Alles op zijn tijd.

Vanuit het raam kan ik zien dat de kronkelwilg bloeit en ook de hazelaar, typische voorjaarsbloeier. Maar ze komen bij mij er niet in. Nog een paar dagen wachten. Op 2 januari sleep ik ze naar binnen en ga dan smachtend tevergeefs wachten op het voorjaar. Dat pas over 3 maanden komt. Alhoewel: het was vandaag 11 graden en zoiets blijft het ook voorlopig. Het was het warmste jaar ooit geloof ik. In iedere geval de warmste winter. Ik slaap nu nog onder mijn zomerdekbed.

In ieder geval: ik heb de Kerstboom ontdaan van foeilelijke plastic piek (waar zijn de ouderwetse gebleven?) van de lichtjes en zelfs van de echte kleine kerstkaarsjes die ik vergeten heb te branden. Van de zilveren en van de gouden ballen en de zilveren slingers. Rustig aanzicht was dit jaar het motto.

De boom is naar het terras gesleept en daarna heb ik mijn stofzuiger drie keer moeten ontstoppen van de naalden. O nee, geen plastic boom, wat denk je wel. Ik hou ook niet van Frans Bauer en Jantje Smit. Nee, een echte. Tot er naast de Partij voor de Dieren een Partij voor de Planten wordt opgericht die in deze tijd van het jaar zich woedend maakt over de Kerstbomen die speciaal voor deze drie dagen jarenlang worden opgekweekt om daarna jammerlijk op de brandstapel te komen. Ik maak het nog mee, zal je zien.

Goed, die plicht is gedaan en nu rest mij alleen mijn decemberfinanciën op orde te maken, een eindejaars salade te maken die niemand eet behalve ik, en verder iedereen een goed uiteinde te wensen. Wordt niet altijd van harte beantwoord. De laatste die ik dat wenste zat zijn eigen eindejaarsweblogje te maken onder de titel: Neuken geen bezwaar. Daar zat ie zo in verdiept dat ie slechts mompelde: jahaa, ook zo.

  • 02 Januari 2007 - 18:48

    Siny:

    Hallo Claudia ,
    Wat een leuke stukjes schrijf je lekker vlot geschreven
    Prachtige tuin mooie foto´s
    kijk ook een op mijn site :www.arcobaleno-tuin.eu

  • 06 Januari 2007 - 13:18

    Ineke:

    Mijn boom staat tot 6 januari, traditie: tot drie koningen. Ouderwetse pieken zijn toch nog steeds te koop? Wordt anders origineel en hang iets anders in de top. Fuchsia in de tuin nog in blad. moet de bollen planten, kan nog steeds zonder vorst in de grond.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 168966

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: