Dahlia’s en Canna’s - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Dahlia’s en Canna’s - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Dahlia’s en Canna’s

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

19 November 2006 | Nederland, Amsterdam

Ze zijn er uit. De Dahlia’s en de Canna’s. Zoals altijd een beetje te laat.
Op zich niet zo laat dat de Ice Queen ze kan verstarren en doden (Luister even naar Ice Queen van The Tempations). Maar wel zo laat dat ik geen bloem meer kan onderscheiden en dus… niet meer weet welke kleuren ze hadden. Gelukkig tuinier ik op kleur. Dus ik kan ongeveer blindelings alle dahlia’s uit de oranje-blauwe border in de oranje uitklapkist van Blokker kieperen. Nee niet zoals het hoort, ik weet het.

Mijn vader zaliger had labeltjes met de goede namen om de uitlopers van de knollen hangen. Ze gingen mee de grond in en als het even meezat kwamen ze er weer leesbaar uit. Sommige mensen hangen gekleurde draadjes wol van de juiste kleur om de stengels als ze bloeien. Maar kom maar eens aan wol tegenwoordig. De tijd van truien breien in de collegezaal is al ver voorbij. Wolwinkeltjes zijn een curiositeit die een stukje in het plaatselijk surfertje waard zijn.
Nee ik heb klapkistjes van Blokker en daar hang ik labeltjes aan. Ik heb een kistje: Oranje. Een kistje: Roze. Een kistje: Geel. Een kistje: Rood. En een kistje: Kweetniet.

In Kweetniet zitten alle dahlia’s waar ik echt de kleur niet meer van kan thuisbrengen. Is niet erg. Die plant ik rondom het boerenhuis. In boerenerven stonden vroeger veel dahlia’s en echt niet op kleur. Gewoon: waar er plek was. Niet van dat modernistische gedoe. Dus dat komt mooi uit.

Alle kistjes gaan onder de tabletten in de kas. Wat turf eroverheen tegen het uitdrogen en afgedekt met een oud gordijn. Zo komen ze de winter door. Onze penningmeester van Groei en Bloei, V, is dahliakweker en die doet nog veel meer. Zie onze website www.nijmegen.groei.nl. Maar dit kan ook.

En dan de Canna’s: dat is echt een oranje goudmijntje. Ik heb ooit in Bingerden voor vreselijk veel geld een Canna gekocht met werkelijk sublieme oranje bladeren. Als daar licht doorheen valt dan zie je vuur en vlam. Dus altijd planten voor de ondergaande zon: een goede regel voor alle bruin- en roodbladige planten.
Die heb ik eerst in een pot gehad en toen die daar uit barstte in de tuin gezet en ieder jaar gescheurd. En kijk nu eens: na een jaar of 3/4 heb ik een klapkistje van Blokker vol met cannaknollen. Wat een rijkdom.

Je kan ook veel beter tuinieren dan speculeren op de beurs: daar ben je nooit zeker van winst. Zie mijn koopsompolissen. Je kan beter Canna’s in je tuin zetten: zeker 500 % winst in 4 jaar. Kom daar maar eens om bij de beurs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 168894

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: