Lispelende mispels - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Lispelende mispels - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Lispelende mispels

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

11 November 2006 | Nederland, Amsterdam

Op mijn tafel staat een tinnen schaal met grote roestbruine mispels erin. De Mespilus gemanica. Komt helemaal niet uit Duitsland maar is door de Romeinen uit de streken van Klein Azië naar Europa gebracht.

Het punt is: wat moet ik er mee?
De Romeinen vonden dit een heerlijke vrucht. Nou brrr. Het witte vruchtvlees, dat zo hard is als een onrijpe peer doet ”de bek samentrekken”. Mensen, wat wrang. Onder dat witte vruchtvlees is een bruine derrie te zien. Dat is natuurlijk wat je moet hebben: een rottende mispel. Nou, ach ja, best aardig. Beetje zoeter, zeker zachter. Maar de steenvruchten in die smeuïge derrie bederven het totaalplaatje zogezegd.

Bloeien doet ie mooi. En misschien daarom wel een aan te bevelen struik. Hij bloeit namelijk in mei met prachtige, grote witte, zoet geurende bloemen die door vele soorten insecten bezocht worden. Ik heb een meerstammige struik, die ik probeer te modelleren als een kleine boom. Maar daar moet ik voorzichtig mee zijn, heb ik gelezen: veel snoeien geeft vruchtloze woestgroeiende takken. Dus: Moed, Beleid en Trouw zijn geboden.

Als je een kokkereller ben, en dat ben ik niet, kan je er een heerlijke gelei van maken, rijk aan vitamine C. Je zet de rijpe, roestbruine vruchten in een pan onder water en kookt deze tot ze gaar zijn. De prut giet je door een zeef. Bij het daardoor gewonnen sap voeg je 500 g suiker per 750 cc en kook je deze vloeistof in tot de gewenste dikte, die je heet in schroefglazen vult en afsluit.
Helaas: toen ik hier kwam wonen heb ik gezworen geen vruchten en groenten te gaan inmaken. Buitenleven is prima, maar je moet er geen slaaf van worden.

Waarom heb ik die boom dan? Nou, omdat hij bijzonder is, weinig voorkomt, vroeger wel veel werd geteeld en dus wel belangrijk is om te behouden. Een beetje nostalgie naar het erfgoed van de tuinbouw. Je kan bovendien in tijden van nood nog terugvallen op zo’n boom. Zowel in vruchten, bast en bladeren zit bijvoorbeeld looizuur (tannine). Daar kan je leer mee looien, bloedingen stelpen, nierstenen mee vergruizen en bij keelontsteking mee te gorgelen. Mispels zijn sterk laxerend en verlichten menstruatiepijn. Daar heb je wat aan bij een Derde Wereldoorlog.

Dus, niks mis mee, die mispel.

  • 12 November 2006 - 18:21

    Lily Frederix:

    Mispels hoef je niet in glazen potjes te stoppen voordat je ze eet. Wrijf de rijpe mispels door een zeef en voeg er wat slagroom aan toe. Doe de moes in een dessertbakje en giet er zelfgemaakte custardvla of vanillevla uit een pak overheen. Smullen maar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 168981

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: