Hangende reuzenkelken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Hangende reuzenkelken - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Hangende reuzenkelken

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

13 Oktober 2006 | Nederland, Amsterdam

Je hebt van die struiken die niet echt zijn. Die zijn bedacht. Gedesigned. In de markt gezet. Gemarket. Gerestyled. Denk je.
Zo bijvoorbeeld de Datura. Tegenwoordig Brugmansia’s genoemd.
Die hebben van die supergrote kelken, zo’n 20 cm lang, in de kleuren lichtgeel, zalmroze, roze en wittig.
Ze bloeien vanaf de zomervakantie tot nu. Althans als ze bloeien
De mijne bloeit niet.

Dat is diep triest want P. houdt van Brugmansia’s. Ik eigenlijk niet zo, ze zijn zo schitterend mooi dat ik ze wantrouw: vast niet echt. En bovendien schijn je bijzonder veel te moeten doen voordat ze zo mooi zijn.
Ze hebben sloten water nodig en gigantisch veel eten. Je kan ze zomers in de volle grond zetten, maar als je ze laat staan bij een nachtvorstje, dan hangen de slappe slierten de volgende dag om je oren en dan kan je ze weggooien. Zon struik wordt zo hoog als een middelgrote boom en dus moet je ‘m heel erg snoeien voor die in de kas kan. Maar dan geeft ie het volgende jaar niet zoveel bloemen.
Dus: kortom: ik vind het een heel erg veeleisende plant. Ik heb wel wat beters te doen. Toch?

Maar ja, dan kom je bij de Immenhof in Heumen (www.imkerij-immenhof.nl) en dan staan het terras vol met, ik denk wel, 30 of 40 Brugmansia’s. Allemaal met zo’n 200 kelken. Per plant!! Met de prachtigste kleuren. En de bloemen zijn enkel, of met 1 etage, of met 2 etages. Je denkt: dit bestaat niet.

Waar komen die vandaan? Tjaaaa, van een duister kwekerijtje in Duitsland. Wordt erg vaag over gedaan.
En hoe komen ze zo mooi?
Nou, dat is duidelijker: veel Phosphor. In mest zitten 3 componenten: N, P, K: Natrium, Fosfor, Kalium. En als het Fosfor gehalte hoog is, zeg 20 of 30, dan is het goed. Want een plant bloeit goed als ie Fosfor krijgt.
Dus daar op letten. En heel veel water geven. Schotels eronder plaatsen en 2x per dag vol gieten. Maanden lang. Iedere dag. Uw ijver zal beloond worden met kelken.