Scadoxus - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Scadoxus - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Scadoxus

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

10 Juli 2006 | Nederland, Amsterdam

Déjà vu.
Ik kreeg een mailtje en een foto over een bolgewas dat plotseling was gaan bloeien: de Scadoxus. Wat blijkt: bij mij staat al de tweede bol op de tuintafel te schitteren. Achteraf heel verklaarbaar: allebei gekocht in de Hortus Bulborum. Scadoxus multiflorus ssp. katherinae of Blood Lily zoals ze hem/haar in Engeland noemen. Een bol scherm met een doorsnede van 15 cm en met meer dan 100 oranjerode bloemen. Blijkt uit Zuid Afrika te komen, waar ze in de schaduw wel 1.20 m hoog kunnen worden.
Er zit een Zuid-Afrikaanse beschrijving bij: "As dit lente word, is daar nie iets anders in ons inheemse blommeryk wat helderder en rooier die al warmer wordende dae begroet nie, as die rooikwas of te wel Scadoxus puniceus.Trouens só rooi is die reuse ronde "poeierkwas" van die bloeiwyse - tot 150 mm in deursnee - dat hulle ook bloedlelies genoem word.
Die blare vorm 'n vals stingel soos wat hulle dig onder saamgebondel is. Die bloeisteel word tot ten minste 600 mm lank en is 40 mm in deursnee. Terwyl die plant blom, troon die bloeisteel wat aan sy basis dikwels pers kolle dra, ver bokant die blare ui"".
Ik snap het wel niet maar: geweldig toch.

Bollen: ik denk er nooit aan in de zomer, maar dat is natuurlijk onzin. Op mijn terras staat ook een Nerine te pronken. Ook een bol. In de kas blijken, bij opruiming, twee emmertjes te staan met verdroogde gekregen lelies van Bakker. Stom. Stom. Dus: ik ga mijn leven beteren. Ik bestel vanavond nog via de mail allerlei bollencatalogi. En dan kan ik over twee weekjes lekker in mijn hangmat bollen gaan uitzoeken. Voor het voorjaar. Tuinieren is vooruitzien.

  • 05 Februari 2008 - 17:10

    Groene Vinger:

    Vertaling:
    Als het lente word, is er niets anders in ons inheemse bloemenrijk wat
    helderder en roder de steeds warmer wordende dag begroet, als die rode
    kwast, of te wel Scadoxus puniceus. Trouwens, zo rood is die reuzen ronde
    "poederkwast" van die bloeiwijze -tot 150 mm in doorsnede- dat hij ook
    bloedlelie genoemd word.
    De bladeren vormen een valse stengel, zodat hij onderaan samengebundelt
    is. De bloemsteel word ten minste 600 mm lang en is 40 mm in
    doorsnede. Terwijl de bloem aan de bloemsteel, wat aan zijn basis dikwijls
    paars kan kleuren, ver boven de bladeren uit steekt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 168903

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: