Help, de boom gaat hemelen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Help, de boom gaat hemelen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Help, de boom gaat hemelen

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

01 Juli 2006 | Nederland, Amsterdam

Tuinclublid hief de armen omhoog. De donkerbladige prunus had dode takken, een elfenbankje op de stam. Diverse takken waren er dood en wel uitgewaaid. Zelf had ik een in drieën gespleten tak van een witte moerbei waar akelig donkerbruin kernhout uit te voorschijn kwam.
Bomen die het begeven.

Bij de aankoop van dit huis stond een beeldschone roze prunus in de voortuin. Zo eentje die drietandig gevorkt was, heel weids en in de lente bijna bezweek aan de roze bloesempracht.
Heel voorzichtig pulkte ik paden rondom haar stam uit, vulde ze met boomschors. Later met grind.
Maar hier bleek de Prunus niet van gediend. In de zomer taksterfte en uiteindelijk ging de hele boom ter ziele. Misschien naar het bomen paradijs.

Tja. Prunussen zijn nogal gevoelige bomen. Kunnen niet veel hebben. Vliegen in de hoogste boom als je net iets te kritisch of te bitserig bent. Zeker als je wat gaat graven. Dan komen de meest duistere zaken aan de oppervlakte. Verleden en zo. Dan haken ze af. Kijken opeens de andere kant uit. Worden stroef. Vallen uit. Worden kaal. Laten takken vallen.

En wat moet je daaraan doen? Advies aan alle tuinliefhebber: zomersnoei. Gewoon rigoureus in het midden van de zomer snoeien. Zou je niet zeggen op het eerste gezicht. Je denkt: laat ik maar pappen en nat houden tot de winter. Maar nee: in de zomer het mes er in. Dan kunnen de wonden nog goed helen. Dan kunnen ziektes geen vat krijgen op de wonden. Die drogen netjes uit. En dan sluit het Cambium zich er over heen. Beste remedie.