Ga je mee Rabatten? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Ga je mee Rabatten? - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Ga je mee Rabatten?

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

02 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Stel je voor: je hebt een huis gekocht met een stukje bos. Ooit deel geweest van een landgoed. Je loopt voor het eerst dat bos in en zakt onmiddellijk tot je middel in de blubber. Je worstelt je door de zuigende veenmassa naar de overkant, wankelt verder en: Woeps, weer tot aan je middel in het moeras.

Natuurlijk ben je niet zo gek om dat een keer of 20 te herhalen, maar eigenlijk blijkt dat je een stukje bos hebt met wel 20 slootachtige moerasstukjes erin. Daartussenin is het wat hoger en droger. Dat zijn nu Rabatten: droge walletjes tussen sloten. Stammen schijnbaar uit de 13 e eeuw toen de moerassen drooggelegd moesten worden.

Pardoes heb je dus een slotenbos. Vol muggen, vol verveende boomstronken.Zompig. Wat kan je daar nou mee?
Nou,twee vernederlandste Engelsen maakten daar een specialiteiteneldorado van. Iedere Rabat beplantten ze door de jaren heen met de meest exotische boom- en varen- en hosta-soorten. Dus je hebt een richel met camelia’s, eentje met Acers, eentje met bamboes en zo twintig Rabatten lang.
Die doen het daar uitstekend. Nat. Veen. S’winters tamelijk warm. Zodanig dat soorten als camelia’s, waarvan zelfs de Europese kenners beweerden dat ze niet winterhard waren twee Elfstedenwinters hebben overleeft.

Maar buiten dat: de sfeer die daar heerst: gewoon poezie: dampig, straaltjes tussen de bomen, moskussens. Af en toe zie je elfen, trollen, bosuilen en zelfs een heel nest kwetterende bonte spechtenjonkies. Magnifiek.

De rest van de tuin is even weelderig: stikvol beplant met de meest gevarieerde heesters, bomen, specialistische planten, tropische planten. Een hele ander kijk op tuinieren. Dus: ff voor de dendrologen onder ons, de varengekken, de camelialiefhebbers en de sfeergenieters: kijk op de website: www.ramsbotham.nl en spoed u naar de Gardens of Op de Haar. (Haar= Veen) Wel per groep a.u.b.

• 02 Juni 2006 - 20:31

John Ramsbotham:

Lijkt me wel wat - hebben ze verstand van planten ?

Mijn dank hiervoor

John