De Chaenomeles - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu De Chaenomeles - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

De Chaenomeles

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

30 April 2006 | Nederland, Amsterdam

Nog even in de oranjesfeer, het mag vandaag nog. Welke tuinplanten zijn er op dit moment in het oranje? Überhaupt zijn er weinig tuinplanten oranje en dat klopt wel, want weinig tuinliefhebbers houden van oranje, net zoals veel tuinliefhebbers geen geel in de tuin willen, alleen in het heel vroege voorjaar. Stom stom, het leven bestaat ook niet alleen uit mierzoetigheden. Dus een tuin zou ook niet alleen uit English pink, offwhite and pale blue moeten bestaan.

Ieder jaar bloeide bij mij precies op Koninginnedag de oranje berberis. De Berberis linearifolia “Orange King”. Helaas blijkt hij dit jaar te zijn overleden. Er komen wel veel nieuwe takken onder uit de stam, maar die blijven vaalgeel: de struik is dus geënt geweest. Gelukkig krijg ik van mijn goede tuinvriend M. in de herfst een nieuwe. Onthoud je het, M.?

Iets geeloranje bloeit nu de Kerria. Voor velen een ordinaire opzichtige plant, zo fel geeloranje. Maar achter in de tuin, tegen een donkere achterwand zijn het nu vuurvlammetjes, helemaal niet slecht. Neem de soort met enkelvoudige bloemen, die is minder ordinair en die is lief voor insecten. De gevuldbloemige is nl. steriel, zoals zoveel gevuldbloemige kweeksels zijn.

En dan de Chaenomeles. Ook dat is een ordinaire plant. Het is nl. een plantsoenstruik. Een hele prikkerige, dus goede plantsoenstruik. Toen ik nog in de stad woonde, zonder noemenswaardige tuin, ging ik vaak, om elf uur s'avonds, mijn hond uitlaten. Nu had ik geen hond, maar ik kon wel kijken alsof ik er een had. Met een snoeischaar in de zak, liep ik dan de plantsoentjes af om te snuffelen of daar nog iets moois tussen bloeide. En de Chaenomeles heeft hele mooie komvormige bloemen, in helderrood, feloranje en tegenwoordig zelfs in het roze.

Die plant heb ik eens gekregen van iemand die dat kreng echt kwijt wilde. En ik leidt ‘m tegen de muur. Dan kijk je recht in die mooie bloemen. Prachtig. Een waardige koninginneleistruik. Hij heet de Dwergkwee en krijgt in de herfst mooie gele appeltjes-achtige vruchten die je kan inmaken. Ze ruiken lekker als je ze in een schaaltje op de tafel zet. Ook heel leuk in bloemstukken.
Waar een plantsoenplant al niet goed voor is.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 168899

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: