Oranje - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Oranje - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Oranje

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

29 April 2006 | Nederland, Amsterdam

Eigen schuld, dikke bult. Had ze haar verjaardag maar niet moeten verzetten. Het is altijd mooi weer op Koninginnedag, maar als je die verzet, ja dan komt de ene bui na de ander over. Logisch.

Niet dat de pret er minder om was, wel het aantal mensen, maar niet de pret. En niet het oranje. Ik sta steeds meer verbaasd over hoeveel mensen zich, zonder dat hen een mes op de keel is gezet, in het oranje uitdossen. Ik heb gezien: oranje pruiken, oranje bakkebaarden, oranje boa’s, oranje sjaals, oranje vlinderdasjes, oranje netkousen. En natuurlijk: oranje T-shirts. Met: CreaBea, of: Willum2beKing. En dan die opgeblazen oranje kronen, dat is wel the limit. Daar zou ik niet dood in aangetroffen willen worden.

Maar wel slim van die familie om de naam d’Oranges te veranderen in van Oranje. Sinaasappelkoning bekt natuurlijk niet, maar wel: koninklijke familie van Oranje. Kan je PR-matig heel veel kanten mee op. Als het maar oranje oogt. Wat een merchandising. Zou Willem van Oranje daar al aan gedacht hebben, indertijd? Vast niet, anders had hij zijn trap in het Delftse Prinsenhof wel oranje hebben laten schilderen voordat hij zich daar door Balthazar Gerardts vanaf had laten schieten. Mooie kleurencombinatie: rood bloed op een oranje trap.

Het enige wat ik mis in dat oranje segment, zijn de oranje bloemen. Ik heb nog krampachtig gepoogd een oranje Gerbera op mijn sjaal te spelden, maar die viel snel af en is vertrapt door de menigte. Ik heb ook een bananenboompje van 20 cm voor 50 eurocent gekocht, maar die levert gele bananen en geen oranje.
Toch raar: bij iedere Coöp, Appie, bakker en waar je ook voedsel kan kopen wordt je bestookt met oranje tompoucen. Maar nergens bij de Praxis, Gamma, of wederom de supermarkten staan oranje afrikaantjes of oranje muurbloemen te roepen dat we die met Koninginnedag perse in huis moeten halen. Gemiste kans, plantenbranche!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 106
Totaal aantal bezoekers 169025

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: