Wilde bloemenweelde - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Wilde bloemenweelde - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Wilde bloemenweelde

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

03 Juli 2006 | Nederland, Amsterdam

Ik heb de omgekeerde ha-ha gemaaid. Het ging wel aan mijn hart. De bloemen stonden er zo vrolijk en weelderig bij: rolklaver en brunel en een mooie distel, wilde blauwe geranium en een soort wikke.

Maar ja, het schijnt een regel te zijn: wilde bloemenweides 2x per jaar maaien. Een week of zoiets alles laten liggen, zodat de zaden kunnen vallen en daarna alles afvoeren. Dan verschraal je langzamerhand de grond en komen er vanzelf steeds mooiere wilde plantjes op.

Ik vraag me alleen af of die rolklaver, wikkes en dergelijke al wel zaden hebben gevormd. Ik maai ze nu af en zonder zaden geen nakomelingen. Dan ben ik volgend jaar wikke-loos.

Kijk, ik kan natuurlijk een pakje wild bloemenmengsel kopen. Maar dat is valsspelen. De bedoeling is, dat het vanzelf komt. Zei zij, die er met regelmaat wat zaad nonchalant in uitstrooide.

Toch is dat het meest authentiek: wachten tot het vanzelf lijkt op een alpenweide. En dus jaar in jaar uit die smerige brandnetels, die wijzen op veel te veel bemesting, onderuithalen. Om niet te spreken van woekerende distels. Afvoeren die hap.

En dan krijg je wat op de foto’s staat. Wilde bloemen weelde

• 13 September 2008 - 15:11

Wikke: