Stekkendag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Stekkendag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Stekkendag

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

15 April 2006 | Nederland, Amsterdam

Gelukkig! Mooi weer, niet te koud en een zonnetjes. We houden stekkendag voor de leden van onze afdeling. De titel is misleidend: er komt geen stek aan te pas. Het gaat om planten die echt eens verwijderd moesten worden uit de tuin en waar je dan bij denkt: “Zonde! Kan iemand anders vast wat aan hebben.”

Soms hele dure planten, die je bij Piet Oudolf voor 6 euro als miniminisprietje koopt, die zijn hier in plakkaten te geef. Nou ja geef: de bedoeling is dat we ruilen. Dus komen om kwart voor 10 de kruiwagens met planten binnengerold en worden de planten in het gelid opgesteld. De vorige jaren kon je direct aanvallen en dat werd zo erg dat er op straat overvallen werden gepleegd op degenen die de kofferbak open deden. Ook snapten mensen uit de buurt dat hier gratis iets te halen viel en gingen dorpsgenoten zeer gelukkig, maar zonder enige tegenprestatie weg met planten. Regelmatig krigen we bovendien van mensen met een nieuwe tuin te horen dat ze graag op de stekkendag langs willen komen. Is goed, maar dan even lid worden. Voor wat hoort wat.

Afijn, twee bestuursleden hadden zich dit keer opgeworpen om alles geciviliseerder te laten verlopen. Dus damden de grijpgrage deelnemers voor even hun lusten in en gingen braaf een kopje koffie drinken. Pas na een startsein werd er rondgebanjerd. En echt: Ons lid H. bleek een echte marketenster te zijn en prijsde luidkeels haar waren aan. Als ze een slachtoffer had gevonden die haar plantjes wilde afnemen spurtte ze naar de overkant van het grasveldje om te grasduinen in de plantenuitstalling van haar wederverkoper. Zo ben ik gelukkig ook mijn planten kwijtgeraakt.

Ach ja: echt ruilen was het niet helemaal: ik heb voor de oerprij niks teruggegeven en heb alweer een rijtje planten gehamsterd om morgen te planten. Ideaal voor een grote tuin, die stekkendagen.