Wintertrek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Wintertrek - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Wintertrek

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

25 November 2006 | Nederland, Amsterdam

Zitten twee vogels op een tak. Zegt de ene tegen de ander: “Flauwe Kul die wintertrek. Het wordt hier steeds warmer”
Dat is het eerste wat ik zie als ik de krant opensla die ik, wadend door een Sahara Föhn, uit de brievenbus heb gevist. Ontbijtje met de tuindeuren open. De buitenthermometer geeft 18 graden aan. Om halfnegen s’ochtends op 25 november 2006!!

Geen wonder dat het gras nog steeds groeit. En de rozen bloeien, de eenjarigen nog fier staan en de Kuipplanten in de kas schreeuwen ”We willen er weer uit!”

Wintertrek zie ik trouwens het hele jaar door, lijkt het. Vroeger kwam ik nog opgewonden het huis uit als ik ganzen in de lucht hoorde en ik tuurde dan naar boven of ik Niels Olgerson ontwaarde. Nu vliegen het hele jaar s’ochtends de ganzen over het huis de polder in en s’avonds weer terug naar hun slaapplek in de uiterwaarden van de Waal en de Rijn.

Ganzen zijn niet meer van s’winters. Ganzen zijn niet meer van buiten.
Als ik s’ochtends slaperig in de file me door het centrum heen wurm dan vliegt er een V-vormige formatie in de lengterichting laag over de Oranjesingel.

Zegt de ene Grauwe Gans tegen de andere: “Mik ik op die groene Subaru, neem jij dan die blauwe Peugeot? “