Wijn - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Wijn - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Wijn

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

16 September 2006 | Nederland, Amsterdam

Ik hou van wijn. Wijn om goede momenten mee te vieren. Wijn om verdriet in te verdrinken. Wijn voor zomaar, na het werken in de tuin, lekker aan de vijver met een hapje paté of kaas erbij.
Onze wijngaard is nog niet zover dat ie druiven mag produceren. Daar is P. heel streng in: pas na 3 jaar mogen de vorig jaar geplante wijnranken trossen dragen. Eerst moeten de wortels zich goed zetten en net als in Frankrijk, lekker diep gaan.

Ik snap alleen iets niet. Was het niet zo dat rode druiven alleen rode wijn produceerden als de schilletjes mee het borrelvat in gingen? En als je die eruit laat, dat het dan witte wijn werd?

Nou, niks hoor. Over de pergola slingeren zich een rode druif aan de ene kant en een aan de andere kant. Beiden zijn door mij in de winter geënt met een superolletje. Superolletje? Ja, weet je dat niet? Gaatje boren in de stam, superolletje tegen de keelpijn erin en dan afsluiten met een duveltje. Geheid geen schimmel, meeldauw etc. meer. Onze druiven die vorig jaar kwakkelden en waarvan eentje zelfs een vaatziekte kreeg, hebben dit jaar zoveel trossen gekregen dat de pergola is doorgezakt. Latten gebroken. Staanders verwrongen. We durfden er niet meer onder te gaan zitten eten uit angst dat met een luid gekraak kilo’s druiven zich over ons uit zouden storten.

Afijn. Die druiven hebben we nu geoogst. Rode druiven. Daar kwam rood, kleverig sap uit. Althans als je ze eerste kneusde (nee, niet met de voeten) en dan in de pers fijn plette. Zonder kneuzen werd het niks. Kon je aan de pers draaien wat je wilde, de druiven bleven heel. Onvoorstelbaar hoe ronde bolletjes berstensvol met sap zich tegen persgeweld teweer kunnen stellen. Zal vast een wiskundig/natuurkundig/biologisch principe aan ten grondslag liggen. Bolvormen gevuld met gelei zijn het sterkst of zo.

Maar: rood sap. Volgens mij wordt dit rode wijn. Helemaal geen witte. Of zou zich nu een scheikundig fenomeen ontwikkelen? Rood sap + gist = witte wijn + alcohol.
Nu hebben we de discussie: moet er extra gist bij of niet? Ik zeg: op schilletjes zit gist. En P. zegt: ik zie alleen flor. Dat is ernstig. Er moet rode druivengist bij. En dat is iets heel wat anders dan witte druivengist.
Wijn is niet makkelijk.