AH-AH - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu AH-AH - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

AH-AH

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

13 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Een omgekeerde ha-ha is een ah-ah.
En wij hebben een omgekeerde ha-ha in de tuin.
He? Hoe? Wha?

Een ha-ha tref je veel bij Engelse landhuizen aan. Voor het landhuis ligt een gemillimeterd gazon. En daarachter gaat het steil naar beneden. Zo’n metertje of 2, 3. Daarachter strekken zich de meadows uit: de landerijen waar de koeien, schapen en paarden grazen. Die steile afgang zorgt ervoor dat die besten niet s’nachts zich tegoed doen aan de weelderige borders van de landlady.
Maar als de landlord s' avonds wat beschonken over zijn grasveldje wandelt, heb je kans dat ie, oeps, voorover in de ditch kukelt. En de anderen maar lachen, daarachter: ha,ha
Tot zover te snappen. Maar wat is een omgekeerde ha-ha? Nou: hier gaat de steilte vanaf de paardenwei recht naar beneden en de mens staat onder. Het paard rekt zijn hals en lacht zich dood om zo’n kukeltje.

Die omgekeerde ha-ha is als volgt geconstrueerd:
Een graafmachine heeft een V-vormige geul gegraven, dat tegen de rand van de paardenwei het diepst is: 1 meter 80 ongeveer. Als je daar in staat ben je precies op ooghoogte met het maaiveld: je bekijkt de wereld vanuit het standpunt van de mier. Ook wel eens verhelderend.

De aarde die is opgegraven is op z’n kop naast die V-vormige geul gestort. Dat betekent dat de rijke toplaag nu verstopt zit en de arme, zanderige en grinderige laag daaronder aan de oppervlakte zetelt. En dat is een uitstekend start voor een wilde bloemenwei: arme grond. Je ziet nu ook de leukste bloemetjes opkomen. Zelfs de beschermde Ratelaar. Alhoewel ik die wel met wat zaad heb geholpen. Maar dat ie blijft, geeft aan dat ie het daar naar z’n zin heeft. Ratelaar schijnt gras op te eten. Ieder jaar meer Ratelaar en minder grassoorten. Ik ben benieuwd.

Helaas staat er nu wat water onder in de omgekeerde ha-ha, Vanwege het sproeien bij deze hitte. Kunnen de pony’s Dolly en Dot vandaag niet op mijn kop krauwelen.