De Vlier Fluit - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu De Vlier Fluit - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

De Vlier Fluit

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

12 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Een overweldigende witte massa bloemschermen: een muur van Vlier achter de vijver.
Gewoon gevonden jonge plantjes daar neergezet. Slechts een soort gekocht: een peterselievlier: met heel fijn ingesneden blad. De rest is gewoon aangewaaide boeren vlier.

Vlieren horen bij boerderijen: ze houden de heksen weg. Dus het moeten er niet teveel worden: anders kan ik zelf mijn huis niet meer in. Dan stuiter ik tussen de blauwe heksenballen en de witte vlier dwars mijn tuin door. Bezem kapot natuurlijk. Ik heb niet zo’n super de super Nimbus als Harry Potter. Die wordt dan ook gesponsord.

Vlier is verder overal en altijd ergens goed voor. In dit stadium kan je de bloemschermen in een dun beslagje dopen, en dan frituren: je weet niet wat je ziet op het bord. Ook kan je van de bloemschermen een siroop trekken en die aanlengen met water: heerlijk fris. Doe ik nog eens als we weer in oorlog zijn. Voorlopig houdt mijn kroost zich aan DubbelFris. En in het najaar natuurlijk Vlierbloesemwijn maken. Heeft P. ooit wel eens gedaan. Ik weet niet zeker of ik het was of hij die alle flessen per ongeluk liet vallen.

Voorlopig hou ik het bij een heel goedkope en heel prachtige tuinafscheiding. Aan de ene kant de vijver met de kikkers, aan de andere kant het ponyweitje met Dolly en Dot.

Vlier heet: Sambucus nigra. Nigra betekent zwart. Maar een vlier is niet zwart. Hoogstens groen en wit. Je hebt ook een prachtige Bruinzwarte vlier. Met bloemschermen die beginnen in het lila en dan via roze naar wit verkleuren: Sambucus nigra Black Beauty. De naam zegt het al.