Rehabilitatie voor Queen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Rehabilitatie voor Queen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Rehabilitatie voor Queen

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

10 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Queen heeft ’t niet gedaan.
Dat is het eerste wat ik hoor als ik na een indrukvolle, verhitte tuinenreis van 2 dagen weer thuis kom.
Het was een vos.
Want: de buurman heeft een afgebeten kop van de ontbrekende kip gevonden op zijn land. En dat heeft ons hondje nooit klaar kunnen spelen. Ondanks het ontbreken van rode haren (maar ik ben geen CSA-Investigations), is Queen vrijgepleit en is de focus nu op een vos.

Achteraf gezien: er waren ook veren in het kippenhok. Dus is nu de reconstructie: na de Open Tuinen Dag Beuningen, waar de hond met bebloede vacht aan kwam draven (van een mol/rat?) is in die nacht in het kippenhok huis gehouden. Haan naar buiten gesleept en in een ijselijk gevecht vermoord. De kippen de nek doorgebeten en eentje over het gaas naar de buurman gesleept en daar op gepeuzeld.

Dat brengt ons in de discussie: wat doen we met vossen?
Afschieten? Want ze moorden onze kippen uit? Of in ere houden? De zijstraat van onze Oude Koningstraat heet: de Vossenkuil. Dus daar zaten van oudsher vossen. Wij, mensen, hebben daar boerderijen op gebouwd en de vossen weggejaagd. Vossen zijn op zich mooie beesten. Een van de weinige wilde dieren die we nog in Nederland hebben. P. zegt: heb je wel eens welpjes van vossen gezien? Aandoenlijker kan het niet. Ik zeg: ik heb op de tuinenreis bijkans nieuwe kuikentjes gekocht. Heb je wel eens kuikentjes van Noord-Hollandse Blauwen gezien? Aandoenlijker kan het niet.

Milieubehoud versus IK-Wil-Mijn-Kippen-Beschermen.
Er schijnen ook erg veel vossen te zijn. Reguleren en afschieten tot een aanvaarbar risico of: laat alles maar komen en aanvaard de offers. Deze discussie heb je met vossen, beren, zeearenden, wolven.
Tot nu toe dacht ik: wat zeuren die boeren toch: je moet wat over hebben voor de oorspronkelijke wildbewoners. Maar nu weet ik het even niet.

  • 10 Juni 2006 - 18:36

    Gerda:

    Als je het nog niet gelezen hebt dan raad ik je aan alsnog "De Wolvenlus" van Nicolas Evans te lezen. Dit gaat over wolven maar het zou ook zo maar over vossen hebben kunnen gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 168894

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: