Tuinclubben - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Tuinclubben - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Tuinclubben

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

08 Juni 2006 | Nederland, Amsterdam

Tuinclubs zijn clubs waar men samen tuinen bekijkt. Van de leden. Of van buiten-staanders met mooie tuinen.
In alle tuinclubs zitten tuinliefhebbers. Of zelfs tuinfreaks. Zoals ik.
Sommige tuinclubs hebben nog een specialisme ernaast. Bijvoorbeeld homo-tuinclubs. Dat zijn clubs van homofiele mannen (geen lesbo’s) die van tuinieren houden. Veel homo’s houden van tuinieren. En die willen het gekwek van meestal-op-leeftijd-zijnde-tuinvrouwen niet aanhoren. Kan ik me voorstellen. Ik stel me voor hoe zij over hun tuinliefhebberij praten. Wil ik ook niet horen.
De meeste tuinclubs zijn redelijk klein. Want dan ken je elkaar. En word je langzamerhand tuinvrienden van elkaar. Ik ken ook een Groei & Bloei afdeling waar de tuinclub 60 leden telt. Lijkt mij veel. Die volgen ieder jaar een tuincursus. En als snoepje gaan ze dan met een bus langs tuinen. Bijvoorbeeld de mijne.
De andere kant wordt gevormd door de tuineigenaren. Die ontvangen de tuinclubs. Ik heb wel eens tuineigenaren ontmoet die, als er een tuinclub kwam, om 4 uur s’ochtends opstonden. Dan maakten ze de tuin tiptop. Geen blaadje lag er op het gras. En als er eens een vogel zo driest was dat ie een blaadje van een struik liet vallen, dan verexcuseerden die tuineigenaren zich.
Ik heb ook wel eens een grasrandje met een schaartje zien fatsoeneren voor er een tuinclub kwam.
En ik ken een eigenaar die een tuinclub op de zwarte lijst heeft gezet omdat die de dag voor het bezoek afzegde. Opgegeven reden: de volgende dag zou het gaan regenen. Terwijl hij zich het apezuur had gewerkt en 4 cakes had ingeslagen.
Terecht. Je moet elkaar respecteren.
Morgen ga ik op tuinenreis. Met mijn nieuwe tuinclub. En de tuineigenaren knijpen ‘m nu een beetje.

• 09 Juni 2006 - 14:04

Paul Schroder:

Prachtig logje. Je worrdt steeds beter!

• 11 Juni 2006 - 19:51

Lily Frederix:

Hoi Claudia,
    Die homo-tuiniers kunnen er echt wat van. Ik ben pas geleden naar de Heerenhof in Maastricht geweest. Schitterende tuin. Ik weet alleen niet of de heeren lid zijn van een tuinclub.
    Groet, Lily