De Paalopwipper - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu De Paalopwipper - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

De Paalopwipper

Door: C.Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

15 Mei 2006 | Nederland, Amsterdam

Sorry, paalopwipper is natuurlijk niet de goede term. Kan vast ook niet, maatschappelijk gezien, zo’n naam. Geeft verkeerde associaties. Ofschoon: plantsoenenmensen hebben vast ook in de loods bij het koffieapparaat van die kalenders hangen die op mijn werk ook niet meer kunnen.
Nee: palenlichter. Zo heet het. Niet: Paaloplichter en ook niet palenligter. Toch blijft het een dubieuze naam. Wat je er ook van maakt.

Maar wat is het in s’hemelsnaam?
Kijk : als goede tuinaanplanter geeft je iedere boom een stutje mee in zijn eerste levensjaren. Soms zelfs twee en soms, als de gemeente goed bij kas zit, wel 3 stutjes. Zodat een boom niet kan omwaaien, of scheefgroeien. Die zet je zo dat de meest voorkomende windrichting: nl. zuid-west wordt tegengegaan door een paal, die stevig verankerd zit in de grond. Voorgeboord door een grondboor. Nooit zelf graven, dat geeft wiebelende palen.

Vastzetten met een echte boompaal-band. Maar dat is duur. Dus in de praktijk van een tuinier wordt dat: de overblijvende riemen waar je te dik voor bent geworden of de kousen waar teveel ladders in zitten.
Bij de eerste de beste storm liggen die aan flarden. Laat staan bij een windhoos, zoals er ooit een langs ons huis is getrokken. Toen waren alle net geplante bomen ontworteld en konden we opnieuw beginnen. Wat niet zo heel erg was. Erger was het dat de 60 jaar oude populieren langs de weg omgeklapt waren en zelfs bij de 80 jarige buurvrouw naar binnen waren gezeild. De buurvrouw is daarna zienderogen achteruit gegaan en binnen zeer korte tijd in een verpleeghuis overleden. Daar hielp geen boompaal meer tegen.

De ellende van boompalen is, dat je ze vergeet. Vergeet weg te halen. Dus blijven ze vrolijk zitten. En de riem/ steunkous wurgt langzamerhand de boom. Of de boom knapt van de riem af en dan denk je: nou, dat is dat. Maar nee: die boompaal doet ondergronds de vreselijkste dingen. Die komt klemvast in de wortels van de boom te zitten en verstoort daar de inname en uitgifte. Of zoiets.
En als je ‘m er dan na een jaar of 4 /5 uit wilt jassen, ja, dan kan dat niet meer. Zit ie muurvast.
En dan heb je dus die paalopwipper/palenlichter nodig. Zo zit dat.