Grafbeplanting - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu Grafbeplanting - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Claudia Roskam - WaarBenJij.nu

Grafbeplanting

Door: C. Roskam

Blijf op de hoogte en volg Claudia

08 April 2006 | Nederland, Amsterdam

Een lezing op een begraafplaats. Dat is spannend. In de rouwkapel, met alleen het licht van een reusachtige paarse kaars.
Hanneke van Dijk,bekend als sneeuwklokjeskoningin, kan boeiend vertellen over allerlei begraafplaatsrituelen in Europese landen. Met prachtige sfeervolle dia's.

Ik herinnerde mij mijn eerste echte vergrote foto, ingebracht om te bekommentarieren in de fotoclub van Utrecht. Zwart- wit, kleur bestond nog niet. Een begraafplaatsje in Wales, net tussen de buien door. Scheefgezakte zerken, wilde bloemen, rust, rust en verder alleen blatende schapen. Ongetwijfeld in de lente bezaaid met sneeuwklokjes en daarna met Blue Bells.

Na de lezing kregen de gasten een viooltje aangeboden. Ik was met mijn overburen, van de bijzondere eenjarigenkwekerij Jos Jacobs (www.kwekerij-josjacobs.nl)die de viooltjes en vergeetmijnietjes voor deze avond hadden geleverd. Ook zij kregen een viooltje uit eigen doos.
Jos was een beetje teleurgesteld: het was te weinig over eenjarige grafbeplanting gegaan en teveel over vaste planten op een graf. Ik realiseerde me dat er een tweerichtingenstrijd onder tuinliefhebbers is over eenjarigen en vaste planten. Sinds Gertrude Jekyll de borders heeft uitgevonden, beplant met vaste planten, doen echte tuinliefhebbers smalend over die knaloranje afrikaanjes en felrode salvias; en die grije stijve....(weet ik niet eens). Maar ondertussen zijn er zoveel hele mooie, heel teerkleurige eenjarigen op de markt gekomen. Maar nog steed niet goed genoeg voor de border, hoogstens voor een plantenbak of Very English: voor een Hanging Basket.
En als je een graf ziet als een plantenbak, dan zet je er eenjarigen in. Als je een graf beschouwt als een klein tuintje, dan maak je een arrangement met vaste planten.

Ik vraag me af of we niet toe zijn aan de integratie van eenjarigenliefhebbers en vasteplantenliefhebbers.

Degeen die dat misschien zou kunnen bewerkstelligen is Wiert Neuman, hortulanus van de Botanische tuin in Utrecht. Hij schijnt als experiment een border te hebben gemaakt met louter eenjarigen. Misschien dat hij die brug kan slaan.

Dit jaar ga ik eens experimenteren met eenjarigen tussen mijn vaste planten in de border.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Claudia

Dit weblog is een reis door het jaar 2006 in mijn tuin d'Alde Coninckshof

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 168874

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: